söndag 12 februari 2012

Broken Sword – Shadow of the Templars: Director's Cut

På 90-talet regerade äventyrsgenren i spelvärlden. Ett av de bästa har nu återuppstått i nedladdningsbar skepnad efter en namninsamling på nätet. Men frågan är om peka och klicka-spelen fortfarande kan underhålla eller om de borde få vila i frid.

I Broken Sword – Shadow of the Templars antar man rollen som den sympatiske turisten George Stobbart. Han undkommer med blotta förskräckelsen när en bomb exploderar på ett kafé i centrala Paris. Strax därefter dyker journalisten Nico Collard upp och tillsammans dras de in i en komplott med tempelriddare och lönnmördare som för tankarna till Da Vinci-koden.

Taktiksnack i Nicos lägenhet.


Det välskrivna manuset är ett av spelets största styrkor. Underfundiga repliker blandas med sarkastiska observationer från både George och Nico. Mitt tålamod brukar tryta när jag möts av långa konversationer, men den här äventyrspärlan fick mig att faktiskt lyssna på vad som sades.

Utvecklarna har insett att gamers på 2000-talet är otåliga till sin natur och så även jag. Därför uppskattade jag särskilt att de hade implementerat ett ledtrådssystem. Jag använde mig av det ett par gånger utan att det förstörde upplevelsen nämnvärt, men det borde gå att stänga av funktionen för dem som inte vill bli frestade att fuska.

Pusslen är för det mesta logiska och syftar till att föra handlingen framåt. Jag lyckades lösa de flesta genom ren och skär tankekraft, utan att behöva testa mig fram hela tiden.

"Aha! Nu är jag minsann er på spåren. Vilka ni nu är..."

Med jämna mellanrum ställs man inför kluriga minispel som håller oväntat hög klass. Jag gillade särskilt när man var tvungen att dechiffrera kodade meddelanden. Spelet fick mig att känna mig smart, utan att för den skull vara onödigt svårt.

Men tyvärr kompromissas det med handlingen emellanåt. Vid ett tillfälle behöver George 50 dollar till en taxi, som i och för sig är underhållande att försöka skrapa ihop. Men borde han inte ha pengar över till en taxi om han har råd att flyga runt hela jorden?

Röstskådespeleriet är utmärkt och hittar en bra balans mellan verklighetstroget och karikatyrmässigt. Jag tyckte om att karaktärerna bröt på franska och flera andra språk. Jag ska inte avslöja exakt vilka länder George besöker, men det är ett antal.

Det märktes däremot på ljudinspelningarna att spelet är till åren. De är lite knastriga ibland och volymen kan variera. Grafiken imponerar inte heller med sina stora pixlar, fast jag måste erkänna att bakgrunderna och porträtten känns omsorgsfullt handmålade. Men det är inget spel för grafiknördar.

1996 regerade fortfarande 2D-animeringen.

Broken Sword – Shadow of the Templars släpptes ursprungligen 1996 och det märks. Om du är ute efter en actionfylld upplevelse eller den senaste grafiken har du kommit fel. Spelets handling och röstskådespeleri håller dock så pass hög standard att trots en del föråldrade spelmoment lyckas det fortfarande gripa tag. Det här är ett spel för dig som nostalgiskt ser tillbaka på 90-talets äventyrsspel och som tycker om spel med charm. För charm har Broken Sword så det räcker och blir över.


Betyg 7,5/10


Utvecklare: Revolution Software
Utgivningsår: 2010 (Originalet gavs ut 1996)
Testat på: Windows 7, AMD Athlon II X3 3,1 Ghz, 4 GB RAM, ATI Radeon 4850
Testdatum: Januari 2011
Speltid: 10 timmar
Testat av: Speldraken





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar